Aller au sommaire principal

ULB - Université libre de Bruxelles

 

AIDE | QUITTER

   

Année académique 2017-2018
24/05/2019
Image transparente
Dernière modification : le 19/12/2014 par VANDEN EYNDE, Céline

Langue/Language


Digital and IT Governance
GEST - S483

I. Informations générales
Intitulé de l'unité d'enseignement * Digital and IT Governance
Langue d'enseignement * Enseigné en anglais
Niveau du cadre de certification * Niveau 7 (2e cycle-MA/MS/MA60)
Discipline * Sciences de gestion
Titulaire(s) * [y inclus le coordonnateur] Georges ATAYA (coordonnateur)
II. Place de l'enseignement
Unité(s) d'enseignement co-requise(s) *
Unité(s) d'enseignement pré-requise(s) *
Connaissances et compétences pré-requises * No pre-requisites are needed. For more information visit http://gests483.weebly.com
Programme(s) d'études comprenant l'unité d'enseignement - M-GESTM - Master en sciences de gestion (5 crédits, optionnel)
- M-INFOS - Master en sciences informatiques (5 crédits, obligatoire)
- M-IREMG - Master en ingénieur civil électromécanicien, à finalité Gestion et technologies (5 crédits, optionnel)
- M-IRIFS - Master en ingénieur civil en informatique, à finalité spécialisée (5 crédits, obligatoire)
III. Objectifs et méthodologies
Contribution de l'unité d'enseignement au profil d'enseignement *

The course contributes to the development of the following skills (Business Engineering): 

- Critically analyse situations based on a scientific managerial approach to develop innovative ideas.

- Devise strategies by developing innovative approaches and practical solutions to drive progress.

- Manage resources, tasks and input of stakeholders to achieve goals.

 

 

Objectifs de l'unité d'enseignement (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques) *

Obtain an expert knowledge in managing Information Technology

Enterprise Governance of IT: Obtain an expert knowledge in managing Information Technology.

Students graduating the Master in Computer Science  are becoming high profile advisors for their future employers. They are regularly relied upon to assist senior management in decisions related to Information Technology (IT).

IT enables many strategic decisions, successful deployments, and innovative products. It also induces many risks related to important investments, infrastructure deficiency and external context. 

 ULB  was one of the first world universities to create an IT Governance related education (postgraduate in 2005). Bringing this education to the Master program highlights its importance to future graduates. 

Contenu de l'unité d'enseignement *

Liste et contenu des séances de cours

  1. Les challenges de la gouvernance informatique de l’entreprise
  2.   Les cinq domaines de gouvernance 
  3.   Le cadre de référence de la gouvernance CobiT et les processus IT 
  4.   Etude de cas Aetna
  5.   Gestion de projet
  6.   Etude de cas
  7.   Méthodes de gestion de risque et la sécurité de l’information
  8.   Cas pratique sur la sécurité de l’information 
  9.   Gestion financière de l'informatique de l'entreprise 
  10.   Informatique et valeur à l'entreprise: présentation de 4 domaines où l'informatique apporte de la valeur à l'entreprise, parmi lesquels nous étudierons l'aspect de valeur dans les services publics.
  11.   Développement des mesures de performance sur base d'un cas pratique
  12.   Examen choix multiple, suivi par la correction en groupe des réponses ainsi que par une répétition succincte du cours à travers les explications des réponses d'examens.

More at gests483.weebly.com

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages *

In this module, students are guided through various domains of knowledge to allow them implement and guide in the enterprise governance of IT. The following topics are studied in this optional module:

  • Alignment of Business and IT through a strategic planning process and Enterprise Architecture methods 
  • Management of IT resources that consumes an important share of the total enterprise budget (up to 25% in financial and services sectors)
  • Generation of value from varied investments in infrastructure, strategic, informational and transactional projects. Portfolio management, investment categorization and business case development.
  • Inventory and management of risks induced by the IT activity, implementation of mitigation and the reduction of identified vulnerabilities through optimal investment. Managing the risks of outsourcing, of mega projects, and of technology related decisions. 
  • Implementation of performance measurement and the use of Balanced Scorecards cascading from Business Goals and objectives to IT goals, objectives and activities.
Support(s) de cours indispensable(s) * Oui (1)
Autres supports de cours

Sample of presentations is available at http://gests483.weebly.com/content.html

Références, bibliographie et lectures recommandées *

Practical tools and techniques are made available to students (and tons on downloadable documents) giving access to most recognized frameworks. Most of those are used on a worldwide basis by successful enterprises and many of those are developed with the involvement of researchers from Solvay Brussels School.

 

For more information visit  http://gests483.weebly.com

IV. Evaluation
Méthode(s) d'évaluation *

Multiple choice questionnaire on the last session

Construction de la note (en ce compris, la pondération des notes partielles) *

Based on the examination and on a minimum presence of 70%

Langue d'évaluation *

English/French/nederlands

V. Organisation pratique
Institution organisatrice * ULB
Faculté gestionnaire * Solvay BS Eco. and Management
Quadrimestre * Deuxième quadrimestre (NRE : 23311)
Horaire * Deuxième quadrimestre
Volume horaire
VI. Coordination pédagogique
Contact *

Gataya at solvay.edu

www.ataya.eu

Lieu d’enseignement *

R42 (Check GEHOL)

VII. Autres informations relatives à l’unité d’enseignement
Remarques
Other dimensions :

The course develops : 

- Critical thinking

- entrepreneurship & innovation

- quantitative methods

- international perspective


Retour aux détails du cursus
Image transparente
Passer directement au début de la page
Version: 8.1.1.17